Søk
  • hildeaarskog

Med hodet fullt og blanke ark


Det er ikke alltid man trenger å gå i terapi for å få orden på sitt indre liv.

Mange finner god nytte og glede i å sette seg ned med en kaffekopp og blanke ark.

Her skal du få noen tips til hvordan du kan få god hjelp av penn og papir.



1. Er du overveldet, og hodet kjennes som et eneste kaos:

· Start med et blankt ark (uten linjer) og tegn hvordan kaoset kjennes ut og/eller

· Lag et tankekart fullt av stikkordene som svirrer rundt i hodet ditt. Lag også gjerne underpunkter der det kan være til hjelp

· Ofte kjennes hodet bedre ut bare ved å få ned ordene på et ark. Videre kan det være nyttig å velge et av områdene der man begynner å konkretisere hva man ønsker å gjøre. Jo mer konkret, jo bedre. Noen ganger vet man ikke, så da kan en plan være å snakke med noen som hjelpe deg å reflektere. Noen ganger vet man at man vil gjøre noe, men at det ligger litt frem i tid. Da kan det være godt å legge det inn i kalenderen slik at man slipper å ha det hengende over seg. Så blir du minnet på å se på det igjen når det dukker opp den aktuelle datoen. -Selv om det da kanskje bare blir at man noterer det ned enda noen uker lengre frem.




2. Har noe blitt litt svart/hvitt for deg?

Sover du «aldri» nok? Er jobben «alltid» demotiverende?

Eller er du «aldri» glad lenger? I møte med slike håpløse tanker, er det ofte nyttig med skalering. Lag deg en skala. For eksempel fra 1-10. Definer selv hva som er best og verst og skriv tallet som beskriver dagen i dag før du legger deg. Legg merke til at tallene kan variere og legg merke til hva som gjør at den ene dagen kan være 2 mens den andre kan være 3. Hva kan du gjøre for å øke sjansen for at du havner på et bedre tall i dag?

Over tid vil du bli klar over flere og flere faktorer som ligger i din makt og du vil dermed få konkret og god hjelp til å bevege deg mot et bedre liv. Det er også mye mer motiverende og overkommelig å bevege seg fra ett tall til et annet, enn å tenke at man er på 0 og vil være på 10.


0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10



3. Sliter du med å sove fordi tankene ikke lar deg være i fred?

· Ha en bok på nattbordet der du kan tømme hodet for tanker. Lag et tankekart, en liste, eller skriv dagbok. Så kan tankene ligge der i boka til dagen etter. I stedet for å surre rundt i hodet ditt hele natten.

· Det kan også være nyttig å lage en oversikt over hvor mange timer du får sove hver natt. Da kan det være lettere å legge merke til om det finnes noe mønster og dermed kartlegge mulige årsaker til eventuelle søvnproblemer. Kanskje oppdager du til og med at du sover mer enn du tror.


4. Er ikke livet det du skulle ønske det var?

· Finn en blank side og lag deg en oversikt over alt livet ditt inneholder. Husk at mange ting du tror du MÅ, kanskje ikke er så livsfarlig å gjennomføre likevel. Prosjekter kan legges ned, mennesker kan tåle å bli skuffet og ikke få det som de vil uten at du skal trenge å få dårlig samvittighet. Med dette i tankene kan du finne en ny side der du beskriver livet slik du ønsker å ha det, eller bare fjerne de aktivitetene som du egentlig ikke ønsker i livet fra den opprinnelige oversikten.

Hva må du gjøre for å nærme deg det livet du vil ha og når skal du gjøre det?


· Har du gått deg fast i et negativt tankemønster? Savner du liv og glede i hverdagen? Nøkkelen til glede er takknemlighet. Begynn å gå på skattejakt! Let etter ting å være takknemlige for som allerede er tilstede i livet ditt. Både store og små. Er du villig til å se det fine? Glede deg over de små tingene? Fortsett å legge til punkter på denne i ukene fremover.






5. Sliter du med angst eller blir trigget av ulike ting i hverdagen?

· Begynn å skrive ned hva som trigger deg. Legg til faktorer etter hvert som du bli klar over dem.

· Bli en detektiv i eget liv! Når du finner triggere, kan du med fordel skalere (se punkt 2) reaksjonene dine. Mange som blir trigget i hverdagen utvikler en frykt for å bli trigget. Da blir frykten fordoblet, og det er lett å føle at den tar større og større plass i livet og man mister kontroll. Ved å bevisstgjøre seg hvordan man har det når man bli trigget, vil det være lettere å legge merke til at man faktisk overlever og med tid kanskje også klarer å tenke litt mens det er som verst. Dette gir mestringsfølelse og håp om at man etterhvert kan få mer kontroll over hva man tenker og dermed handler i slike trigger-situasjoner.



6. Har du noen minner som fortsatt gjør vondt?

· I terapi-verdenen finnes det noe som heter «Tykke og tynne historier». De vonde minnene har en tendens til å være tynne historier. Vi har hengt oss opp i de negative tingene som skjedde og det er alt vi tenker på. Gå til minnet ditt og let etter andre aspekter av det som skjedde. Hvem andre var der? Hvordan reagerte du for å beskytte deg selv? (Husk at å ikke gjøre noe også er en handling man gjør for å beskytte seg) Husker du hvordan det så ut rundt deg? Hvordan luktet det? Hvordan var været? Var det noen som gjorde noe bra? Etc. Dette vil være med å bringe perspektiv, lys og farger inn i minnet ditt og kanskje gjøre det litt mindre mørkt og smertefullt.


· Smerten kan ofte deles i 3: Urett mot deg, løgn om deg og sorg.


1. Noen har gjort noe galt mot deg (eller unnlatt å gjøre det gode de burde ha gjort). Dersom du fortsatt holder dette mot dem, gjør du deg selv en bjørnetjeneste. Bitterhet kan spise deg opp innenfra og skader deg mer enn den skader den andre. Å gi slipp på sinnet mot den andre er å bli fri. Det betyr ikke at du øker sjansen for å bli såret igjen. Bitterhet sårer deg mer. Det betyr heller ikke at du trenger å stole på vedkommende eller la være å sette grenser i møte med den andre ut fra respekt for deg selv og din verdi. Om ønskelig, kan du skrive et brev til den det gjelder for å få satt ord på det du har på hjertet en gang for alle. Du trenger ikke å sende det.


2. Du begynte, kanskje ubevisst, å føle deg liten, dum, alene, rar, stygg eller noe annet som faktisk ikke er sant om hvem du er. Her hjelper det ikke å tilgi. For du kan ikke tilgi den andre at du et er noe galt med deg (om det er det du begynte å tro den gangen). Er du åpen for at du kanskje tar feil? I så fall vil jeg utfordre deg til å våge å åpne øynene for minner som viser deg at du er bedre enn du trodde og for situasjoner i dagene fremover som bekrefter din verdi og hvor unik og bra du er. Våg å tro og kjenne på at du er sterk, smart, god å være sammen med, morsom, kjekk og viktig!

3. Sorg over noe du har tapt. Kanskje mistet du en nær venn fordi dere flyttet da du var barn. Kanskje døde noen som stod deg nær. Eller kanskje hadde du en forelder som ikke klarte å være den moren eller faren du hadde trengt. Tapet er reelt, men du skal få slippe å kjenne på dette som en dyp og vedvarende mørk sky som henger over deg resten av ditt liv. Du skal få lov til å legge fra deg den kvelende sorgen og ta et aktivt valg om å slippe gleden inn i livet ditt igjen. Legg merke til lysglimtene i livet, gjør noe som gir deg glede og overskudd. Du skal fortsatt få være ærlig de dagene du kjenner på savn og sorg, men det trenger ikke lenger definere hele dagen eller fremtiden din. Lyset kan få lov å slippe inn.


----------------


Med dette håper jeg du kjenner deg litt lettere i hodet og hjertet, og at papiret foran deg har hjulpet deg å konkretisere ting slik at du lettere kan jobbe videre med det.


Husk at dette er bare noen ideer som du er fri til å bruke og forandre som du vil. Det er bare fantasien som setter grenser. Kanskje er du mer glad i kunst enn i å skrive ord. Da er det bare å tegne, male, sy og forme som du vil det du har på hjertet.


Liker du at det du skriver ser bra ut, vil jeg anbefale at du sjekker ut «Bullet journaling» idéer på nett (Pinterest). Masse gode tips til hvordan lage lister, tankekart, tegne figurer osv. med flotte design. Dette er spesielt nyttig om du liker å ta vare på det du skriver ned og om du lager noe du ønsker å jobbe med over tid.


Ønsker du fortsatt en samtale med meg er det bare å ta kontakt.

Vi er ikke skapt for å skulle finne ut av alt på egenhånd. Mye løses bedre i fellesskap.


Håper likevel dette har vært motiverende og kan hjelpe deg å komme i gang med å rydde litt i eget liv. Skriv gjerne til meg dersom du har flere ideer eller om dette blir til hjelp for deg, så bli jeg også oppmuntret :)



47 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle