Søk
  • Hilde Aarskog

Overveldet?


(Bilde av Gerd Altmann, Pixabay)

Vi kan alle kjenne at livet krever mer enn vi klarer å gi. Hverdagshjulet snurrer for fort til at vi klarer å finne balansen eller føler det er rom for å sette seg ned og forandre noe. Men har du ti minutter? Ti minutter av og til? Det behøver ikke kreve mer for å samle tankene, ta en time-out fra livskarusellen og begynne å rydde opp i det overveldende tanke- og følelseskaoset. Så skal du se at når du hopper på karusellen igjen, vil du legge merke til at den kanskje går littsaktere enn før.

Finn fram en penn og papir og jobb deg nedover de påfølgende punktene ti minutter av gangen. Ikke heng deg opp i å bli ferdig med ett og ett punkt for hver 10-minutter. Det er ikke sikkert alle punktene vil være relevante for deg. Gjør det som er relevant for deg i ditt tempo. Kanskje trenger du å komme tilbake til noen av punktene senere også.

  1. På hvilke måter blir livet ditt påvirket av at du tar på deg for mye? Hvordan vil livet ditt se annerledes ut når du har lært å si nei? Disse to svarene vil være dine hovedmotivatorer i veien videre med å ta økende ansvar for eget liv og trivsel.

  2. Om du er overveldet over livet ditt, skriv ned hva det inneholder og legg merke til hvor mye tid det tar. Kanskje er det noen tidstyver som man kan arrestere (Facebook, lite strukturert bruk av tida så man føler man jobber hele tiden, men er lite effektiv fordi man lar seg distrahere lett, etc). Er det noen konkrete ting som suger ut all energien din? Hva er dette? Kan dette droppes eller endres eller tenkes annerledes om? Kanskje er du ikke så effektiveller kanskje bruker du ikke tiden du har så godt som du føler at du gjør. Det kan også hende at du oppdager at det som krever mest energi ikke nødvendigvis er det som tar mest tid (og omvendt).

  3. På hvilket område føler du at du ikke strekker til? Som mor/på jobb, etc? Hva er å være «god nok» på det området for deg? Konkretiser og evaluer - er du villig til å endre kravene dine? Hva skal de nye kravene være? Er ikke det å innrømme feil, å gi seg selv litt slingringsmonn, å verdsette det å be om hjelp like mye som å hjelpe - noe som burde være en del av kriteriene for «god nok»?

  4. Har du vanskelige relasjoner - jobb med disse. (Egen artikkel)

  5. Føler du at du ikke kan eller vet hva du kan gjøre med dette? Hva/hvem hindrer deg?

  6. Lag en oversikt/ Mind mapover alt som stresser deg i livet. «Stress»-punktet skal stå i midten av arket, med de ulike områdeneav livet rundt (jobb, familie, fritid, egentid, helse (mat, søvn, trening, ellers) etc).

  7. Skru av jobben (om så telefonen) etter endt arbeidstid og i helgene.

  8. Tenk nytt om stress. La det bli en indikator på at du må evaluere situasjonen. Det behøver ikke bety at du må unngå den. Kanskje bør du si “nei” litt oftere. Eller er det kanskje viktig å si “ja”nettopp for at du kan vokse på å gjøre noe som er utenfor komfortsonen. Kan det være en ide å skille mellom usunt og sunt stress?Stress som kommer av at man tar på seg for mye, vil jeg påstå er usunt. Men å bli stresset fordi du sier ja til noe du vil vokse på, vil jeg si er en sunn type stress. Vokse-stress eller vokse-smerter om du vil.

Håper refleksjonspunktene har vært til hjelp for deg. Mitt ønske er at du skal få et liv der du kjenner du har større kontroll over dine egne valg og reaksjoner. Et liv som du opplever meningsfylt og i tråd med dine verdier.


0 visninger
  • White Facebook Icon

Øvre Butikkvei 3, 

3300 Hokksund

Norge

Tlf: 91150766

Mail: hilde.aarskog @ gmail.com

© 2020 Hilde Aarskog

 

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now